Fizička aktivnost kod dece. Postoji li i zašto ne?

Kako smo u prethodnom članku pričali o temi dečije gojaznosti i gojaznosti uopšte, nekako je logično da ovaj članak bude baš o fizičkoj aktivnosti. Iako je takođe pomenuta u prethodnom tekstu, fizička aktivnost ipak zaslužuje malo opširnije ali i drugačije objašnjenje od onog na kog ste navikli. Stoga, da krenemo sa ovom pomalo čudnom pričom.

Fizička aktivnost je bitna i tačka.

Fizička aktivnost je važan i fundamentalan aspekt razvoja mladog tela i duha, podstiče zdrav rast svih organa, kognitivne sposobnosti i socijalno i emocionalno zdravlje. Svuda ćemo pročitati baš to, jer je to činjenica koja je nepromenljiva i sasvim istinita. Tačka.

O razlozima kada je fizička aktivnost postala umesto podrazumevana, više kritično ugrožena komponenta razvoja malog deteta, ne treba suviše polemisati. Svi smo vrlo dobro svesni da se vremena razlikuju od godine do godine, a decenijske promene skoro da nismo sposobni ni da shvatimo.

Ma naravno da znamo ko je krivac… ali, šta imamo od toga?

Mnogi će kriviti baš te promene, drugi školski i predškolski obrazovni sistem, trendove ili bilo šta drugo. Najbitnije u svemu tome je da prestanemo sa polemisanjem oko toga ko je kriv i zašto je to tako, jer činjenicu da jeste, teško možemo promeniti pričom. Do Kihot se borio protiv vetrenjača a mi se kao roditelji konstantno borimo sa tehnološkim vremeplovom koji nas vozi u budućnost supersoničnom brzinom još od 90-ih.

Da li treba da napustimo vozilo i odbacimo sve ono što nam je, moramo priznati, umnogome olakšalo život? Naravno da ne, svako od nas treba da uživa u dobrim aspektima svog putovanja.

Ma da sam na vlasti, ja bih to zabranio!

Često čujemo ono: Ja bih to menjao/la,ukinuo/la ali sva deca to rade, imaju… Ovu floskulu koja počinje sa „ja bih ali svi“, možete menjati i dopunjavati na mali milion načina. I sve će biti tačne. Ako smatramo da im treba ukinuti ili bar smanjiti vreme provedeno ispred ekrana, bićemo u pravu. Jer sva deca provode mnogo više vremena ispred elektronskog uređaja nego u nekoj fizičkoj aktivnosti.

Da li to znači da im stvarno treba zabraniti? Naravno da ne. Vreme koje je poslednjih dvadeset godina podložno ogromnim promenama, mora se ispratiti na neki način, jer se u njemu mora živeti. Uvek se setim jedne smešne ali istinite priče, kada se u mom gradu svojevremeno, pre više decenija otvarala jedna velika fabrika.

U njenim pogonima trebalo je da bude zapsoleno mnogo radnika. Broj kvalifikovanih na nivou grada, nije prelazio ni 50%, a da bi se zadovoljila potreba za njima, realno je bilo da se obuhvati ceo taj deo Srbije. No, naravno, nije. Da bi se mesta popunila, standardi su morali biti maksimalno spušteni, pa je intervju obuhvatao najbanalnije stvari. Primer, kandidat za određeno radno mesto, dobio bi papir na kom je nacrtana četvoronožna životinja, kojoj fali jedna noga, i uz crtež dobio je i zadatak koji glasi „docrtaj šta fali na ovoj slici“.

Šta je poenta ove priče. Vreme neumitno teče, u njenim tokovima su samo inovacije i svakako se od svih budućih generacija očekuje da budu „dobri plivači“. Ne možemo izuzeti svoju decu od onoga što je stvarnost i prepustiti ih tome da nekada dođu u situaciju da „crtaju nogu koja fali svinji“, naravno u prenesenom značenju. Biti konzervativan je jedno a biti zaostao sasvim druga stvar.

Šta činiti a ne ispasti iz vremepolova?

Napravite okruženje koje će podstaći fizičku aktivnost kod dece
Sve ono što okružuje dete ima veliki uticaj na njegov razvoj i opšte stanje. Ono može uticati na mentalno i emocionalno zdravlje budućih ljudi koji tek treba da rastu i spreme se za život. Sami znate da ako živite i radite u prostoru koji nije po volji, nema dovoljno opreme, sredstava ili je jednostavno nabijeno negativnom energijom, imate samo potrebu da se osamite i gledate svoja posla, tj.telefon najčešće. Da li imate volje da u takvom okruženju nešto radite i vršite bilo kakvu fizičku aktivnost? Naravno da ne. Zašto mislite da je onda to kod dece drugačije?

Fizička aktivnost kod dece

Šta znači dobro okruženje za fizičku aktivnost?

Pogodno okruženje za fizičku aktivnost je prostor koji je usredsređen na dete, specifično za uzrast i koje sadrži niz bogatih i stimulativnih stvari u kojima se deca osećaju udobno, samopouzdano, bezbedno i slobodno istražuju. Ove oblasti podstiču decu da budu aktivna, izazivaju sebe, rešavaju probleme, neguju osećaj nezavisnosti i komuniciraju sa drugom decom sa kojom su u interakciji. Ne možete detetu pustiti crtani film i očekivati da bude fizički aktivno.

Vreme provedeno napolju je vreme provedeno u fizičkoj aktivnosti

Kako je proleće na izmaku, i leto se već približilo, posebno je bitno provesti vreme napolju u prirodi, na svežem vazduhu i naravno u društvu druge dece. Timski rad sa vršnjacima podstiče saradnju, toleranciju, pa čak i pregovaranje među decom, u zavisnosti od situacije.

Ako imate svoje dvorište, onda je situacija daleko povoljnija. Kupovina tobogana za decu, ljuljaške, broda za pesak ili bicikla, omogućava vam da u svom sopstvenom dvorištu napravite i svoj sopstveni park za igru. Ukoliko imate više dece ili ste bogati sa komšilukom u kom rastu deca uzrasta vašeg deteta, onda sreći nema kraja.

Mogućnost igranja na otvorenom pruža mnoštvo prednosti za razvoj, fizičku aktivnost i učenje. Svi otvoreni prostori nude mnogostruko iskustvo, mnogo su manje restriktivni od igre ograničene sa četiri zida i u zatvorenom bez obzira na kvadraturu. Boravak na otvorenom aktivira različite stimulanse – od mirisa, boja, šarenila, vetra, sunca….. podstičući decu da uče koristeći sva svoja čula.

Fizička aktivnost i igra se mogu ispoljavati u mnogo većem obimu od one standardne poput šetnje ili trčanja za loptom. Od prljanja ruku zemljom, blatom ili igrom u pesku, do prskanja vodom, spuštanja niz tobogan, vožnje bicikla ili ljuljanja na ljuljašci, sve je to fizička aktivnost.

I na kraju..

Svaki roditelj želi da njegova deca imaju sve moguće prednosti dok odrastaju. Od igračaka za zabavu do ozbiljnih pomagala za učenje i električnih uređaja, postoji niz proizvoda koji se prodaju i za koje se tvrdi da pomažu u razvoju deteta. Da li je to stvarno tako mi nećemo istraživati. Ono što sigurno znamo je da na našem sajtu, apsolutno svaki proizvod jeste koristan, jeste prirodan i da.. podstiče bar neku, makar i najmanju fizičku aktivnost.

Autor: Biljana Jovanović